• Завершнева Екатерина Юрьевна

    Доцент кафедры общей психологии

    Кандидат психологических наук, доцент

    Преподаваемые дисциплины: «Введение в общую психологию», «Общая психология: ощущение, восприятие, память», «Основы медицинской психологии» (для студентов лечебного факультета)

    Образование: факультет психологии МГУ им. М.В. Ломоносова, аспирантура по кафедре общей психологии

    Кандидатская диссертация по теме: «Проблема кризиса в современной психологии: историко-методологическое исследование» (2004)

    Повышение квалификации.

    Программа тематического усовершенствования преподавателей: «Научная организация труда преподавателей» (МГМСУ им. А.И. Евдокимова, 2014)

    Автор пятидесяти научных работ на стыке философии, методологии и психологии (публикации в журналах «Integrative Psychological and Behavioral Sciences», «Journal of Russian and East European Psychology», «Вопросы психологии», «Московский психотерапевтический журнал», «Знамя», «Новое литературное обозрение», и др.). Специалист в области культурно-исторической психологии, ведет исследования в архиве Л.С. Выготского

    Является членом редколлегии журналов «European Yearbook for the History of Psychology» и  «Культурно-историческая психология».

    Участник литературного объединения «Полутона». Автор нескольких книг стихов и прозы, а также детских энциклопедий по истории Древнего мира

    Общий стаж работы: 18 лет

    Стаж работы по специальности: 18 лет

  • Abstract The Russian psychologist Lev Vygotsky (1896–1934) left the Soviet Union only once to attend a conference on the education of the deaf in London. So far almost nothing was known about this trip, which took place in a period when Vygotsky was still completely unknown as a psychologist, both inside his own country and abroad. Making use of a newly discovered notebook, it proved possible to partially reconstruct Vygotsky’s journey and stay in London. Vygotsky’s very personal remarks show him to have been a very sensitive and spirited man, who was prey to strong emotions during the conference and afterwards. Rather surprisingly, Vygotsky’s own paper about the education of the deaf was never presented during the conference and the stay in London appears to have had a limited value for his own scientific development.

    Подробнее

  • Consciousness is one of the most “inconvenient” objects of psychological research. It is so evasive and idiosyncratic that the investigation of consciousness can be compared with the study of the footprints that appear on the sand at the beach and are immediately washed away. One cannot “touch,” “weigh,” or “capture” consciousness – and not only so because consciousness is ever changing. Psychology, as well as philosophy, keeps wondering whether consciousness as a phenomenon exists as such. If it is only a sum of other psychological processes or a side effect, an epiphenomenon, that accompanies such processes, then the legitimacy of the quest for the specific characteristics of consciousness is fairly questionable. Indeed, is it worthwhile to create a theory of something that does not exist?

    Подробнее